کد مطلب:129709 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

آیا عمر در واقعه طف کشته شد؟
داودی مـی نـویـسـد: «عـمـر از هـمـراهـی بـا برادرش، حسین (ع)، سر باز زد و با او به كـربـلا نرفت؛ و این روایت كه می گوید وی در كربلا حضور یافت درست نیست. وی در سن 77 و به قولی 75 سالگی در ینبع [1] در گذشت. [2] .

ابـن سـعـد در طـبـقـات گـویـد: «عـمـر أكـبـر... و مادرش صهباء بنت ربیعه... تغلب بن وائل اسـت. صـهـبـا اسـیر بود كه به وسیله خالد بن ولید در هنگام غارت بنی تغلب در ناحیه عین التمر دستگیر شد...» [3] .

خـلیـفـه بـن خـیـاط در حـوادث سـال 67 مـی نـویـسـد: «واقـعـه مـذار و قتل عمر بن علی بن ابی طالب در این سال روی داد.» [4] .

در روایـتـهـایـی كـه بـه عـدم قتل ایشان با امام حسین (ع) تصریح دارد، می بینیم كه ابن شـهـر آشـوب با كمال صراحت وی را در زمره ی كسانی از فرزندان علی (ع) كه در كربلا هـمـراه امـام حـسـیـن (ع) بـه شـهـادت رسـیـده انـد ذكر می كند. اما هیچ روایت مهم و كهنی این موضوع را تأیید نمی كند. البته بر پژوهشگران آگاه پوشیده نیست كه كتاب مناقب از خطاهای تاریخی و رجالی تهی نیست.

مـرحـوم شیخ قمی می نویسد: «میان مورّخان و سیره نویسان چنین مشهور است كه عمر همراه برادرش حسین در طف حضور نیافت.» [5] .


به اعتقاد نمازی، امیرالمؤمنین (ع) دو پسر به نام عمر داشت. یكی عمر اصغر كه مادرش صـهـبـاء اسـت و در كـربـلا بـه شـهـادت رسـیـد؛ و دیـگـری عـمـر اكـبـر كـه مـدت 85 سـال زنـدگـی كـرد. [6] عـمـر اصـغـر كه نمازی از او یاد می كند، همان عمر اطـرف، پـسر صهباء است. وی برادر و همزاد رقیه است. او بدون داشتن هیچ عذر شناخته شـده ای از یـاری امـام حـسـیـن (ع) سـر بـاز زد و مـدت 77 سال نیز زندگی كرد. [7] .


[1] حموي در معجم البلدان (ج 5، ص 284) مي نويسد: «ينبع در ابتداي وادي عقيق در مدينه واقع است.».

[2] عمدة الطالب. ص 339؛ و ر.ك: السلسلة العلويه، ص 96.

[3] الطبقات الكبري، ج 5، ص 117.

[4] تاريخ خليفه بن خياط، ص 165.

[5] نفس المهموم، ص 328.

[6] ر.ك: مستدركات علم رجال الحديث، ج 6، ص 101، شماره 11070.

[7] شرح زندگي وي را در جلد اول همين پژوهش بجوييد.